OPPIMINEN – TOISILLE HELPPOA – TOISILLE VAIKEAMPAA

 

Koiran opettaminen ja sen oppimiskyky herättävät edelleen paljon kiinnostusta. Useita tutkimuksia niin Suomessa kuin ulkomaillakin on tehty muutamien vuosien sisällä. Suomessa Sanni Somppi tutki koiran silmän liikkeitä ja maailmalla useampia border collieta on testattu, kuinka monta erinimistä esinettä koira pystyy oppimaan/muistamaan. Määrähän oli uskomaton, Chaser niminen border collie oppi 1022 eri esinettä (New Scientist  –lehti).

 

Oppimiseen vaikuttavat monet asiat muutamia mainitakseni:

  • perimä (hermorakenne, vietit, arkuus jne.)
  • rotu
  • yksilö
  • omistaja (luottamus, suhde, kontakti)
  • ympäristö (kaikenlaiset häiriöt)
  • viretila niin omistajan kuin koiran
  • terveystila ja hormonit
  • palkkiot toiminnasta

Koirat ovat hyvin erilaisia älyltään jopa rodun sisällä ja näin ollen toisia voi olla todella helppoa kouluttaa ja toisia taas ei. Koiran ohjaajat vaikuttavat totta kai siihen miten koira oppii ja miten nopeasti. Toiset ohjaajat ovat taitavampia opettajia kuin toiset. Kaikki koirat kuitenkin oppivat asioita, kun niitä niille opetetaan. Koirien älykkyydessä on myös eroja.  Miten älykkyyttä mitataan, onkin sitten toinen juttu. Myös kiinnostuksen kohteet oppimisessa vaihtelevat suuresti riippuen koiran rodusta, kaikki eivät ole kiinnostuneita esim. paimennuksesta tai vesilintujen noudosta.

 

MITEN KOIRA OPPII?

  • klassinen oppiminen (teoria Ivan Pavlovin koirakokeista)
    • tietty liike yhdistetään tiettyyn käskysanaa tai käsimerkkiin, esim. autetaan koiraa istumaan painamalla pyllyä maahan
  • operantti oppiminen eli väline ehdollistaminen
    • määrätty käyttäytyminen saa palkinnon = vahvistamisen -> haluttu käyttäytyminen vahvistuu, kun sitä seuraa välittömästi positiivinen tapahtuma eli palkkio
  • mallioppiminen
    • toinen (yleensä vanhempi) koira opettaa toiselle (yleensä nuoremmalle) koiralle oman toimintansa esim. kuinka käyttäydytään/toimitaan hirvimetsällä tai jänisjahdissa
  • tottuminen
    • pentukoira tottuu kerrostalon ääniin, kun on riittävän kauan asunut niiden keskellä ja kuullut niitä
    • koirat tottuvat lapsiin, kun asuvat lasten kanssa
  • tapa
    • jopa ensimmäisen onnistuneet toiminnon jälkeen, koiralle tulee tapa toimia näin, esim. remmissä rähjääminen, kun ensimmäisellä kerralla saa vastapuolen häviämään paikalta, se on samalla palkitsevaa ja antaa voiton tunteen tilanteessa, kun kaveri lähtee pakoon
  • mitä tapahtui viimeksi eli mielikuva oppiminen
    • erittäin tärkeä oppimisen muoto
    • nykypäivänä tähän oppimismuotoon on kiinnitetty yhä enemmän huomiota. Itse pidän tätä yhtenä tärkeänä elementtinä koulutuksessa
    • esimerkiksi pöydältä varastaminen useasti perustuu tähän

PELKÄN RANGAISTUKSEN KÄYTTÄMINEN JA SEN VAIKUTUS OPPIMISEEN

  • pelkkä rangaistus ei opeta mitään
  • rangaistus ei vaikuta tahtoon
  • muuttaa käyttäytymistä vain hetkellisesti
  • vahvistaa käytöstä, jos rangaistus = huomio
  • rangaistuksen tulisi tulla JOKA KERTA koiran tehdessä kiellettyä asiaa, jos satunnaisesti -> vahvistaa reaktiota
  • ajoitus usein vaikeaa

 

MUUTAMIA VINKKEJÄ, MITEN SAAVUTAT OPTIMAALISEN OPPIMISEN KOIRASI KANSSA

  • Aloita koiran kouluttaminen leikin varjolla jo pentuna.
  • Opiskele ja seurustele pentusi kanssa, jotta oppisit tuntemaan sen luonteen ja käyttäytymisen erilaisissa tilanteissa.
  • Ole aina reilu, johdonmukainen ja oikeuden mukainen koirallesi.
  • Älä vaadi koiraltasi sellaista, jota se ei osaa ja toisaalta vaadi koiraltasi silloin kun se osaa.
  • Nosta oppimisen vaatimustasoa vähitellen eikä kertaheitolla paljon.
  • Vahvista sitä toimintoa, mitä haluat koirasi tekevän.
  • Palkitse koirasi oikeasta asiasta.
  • Muista palkita koirasi oikeaan aikaan ja motivoivalla palkalla.
  • Vaihtele palkkaa tilanteen mukaan.
  • Älä opeta montaa uutta asiaa kerralla, vaan yksi uusi asia per harjoituskerta.
  • Huomioi oma ja koirasi viretila.
  • Vaihtele harjoituspaikkoja.
  • Opeta koirasi kestämään erilaisia häiriöitä koulutuksen aikana.
  • Harjoitukset lyhyitä ja vaihtelevia sekä motivoivia, älä jauha.
  • Lopeta harjoitussessiot mukavaan mielentilaan ja onnistumisen iloon.

MUISTA KOIRAT EIVÄT TEE KOSKAAN TAHALLAAN VÄÄRIN, NE TEKEVÄT JUURI NIIN KUIN SINÄ OLET NE OPETTANUT TEKEMÄÄN.     EPÄONNISTUMISISSA KATSO SIIS AINA ENSIN PEILIIN!

ONNISTUINEITA KOULUTUSHETKIÄ!

Toivotan oikein mahtavaa ja aktiivista syksyä kaikille!

Terkuin

Kikka

Näytä
Piilota